Co może być powodem do niepokoju rodzica?
Niżej wymieniłam niektóre objawy, które mogą (ale nie muszą) świadczyć o trudnościach rozwoju sensomotorycznego dziecka. W sytuacji ich wystąpienia ważna jest konsultacja z fizjoterapeutą dziecięcym bądź lekarzem specjalistą (m.in. pediatrą, neurologiem dziecięcym czy lekarzem rehabilitacji ruchowej).
W przypadku noworodków i dzieci do 3 miesiąca życia:
- wysokie ustawienie głowy w leżeniu na brzuchu od pierwszych tygodni życia z wyraźnie aktywną obręczą barkową
- wzmożony niepokój dziecka, brak lub rzadko występujące momenty wyciszenia
- częsta zmiana pozycji dziecka w czasie karmienia
- brak fiksacji wzorku na twarzy rodzica po 6 tygodniu życia, brak wodzenia wzrokiem za przedmiotem po ukończonym 2 miesiącu życia
- brak pojawienia się uśmiechu społecznego powyżej 2,5 miesiąca życia
- dominacja ułożenia ciała w jedną stronę
- dominacja ułożenia główki w jedną stronę
- w leżeniu na brzuchu asymetria w ułożeniu kończyn górnych – znajdują się na różnej wysokości bądź różnej odległości od tułowia
- trudności w leżeniu na brzuchu
- zwiększone bądź obniżone napięcie mięśni tułowia
- różnica w ilości poruszania kończyną górną i dolną między prawą a lewą stroną tułowia
W przypadku dzieci między 4 a 6 miesiącem życia:
- asymetria w ułożeniu ciała, dominacja jednej strony w czasie zabaw, chwytania, sięgania
- prężenie tułowia, które nie ustępuje po przytuleniu przez rodzica
- braki ustawione wysoko, szyja skrócona
- dłonie pozostają zaciśnięte w pięści przez znaczną część czasu
- utrzymujące się trudności w leżeniu na brzuchu bądź z ustawieniem łokci poza linią barków leżąc na brzuchu
- prężenie kończyn dolnych, krzyżowanie stóp lub ustawianie ich częściej w zgięciu podeszwowym
- dotykanie dłoni i/lub stóp bez udziału wzroku
- trudności podczas przejścia do leżenia na boku (5-6 miesiąc)
- trudności z leżeniem na brzuchu w podporze z wyprostowanymi łokciami
- nie występujące obroty z pleców na brzuch (6 miesiąc)
W przypadku dzieci między 7 a 9 miesiącem życia:
- brak chęci do ruchu, zmiany pozycji, niewielkie zainteresowanie otoczeniem
- barki ustawione są wysoko
- w czasie siadu samodzielnego (między 8 a 9 miesiącem życia) występuje trudność w utrzymaniu pozycji, plecy są często zaokrąglone
- w czasie siedzenia asymetryczne korzystanie tylko z jednej strony ciała – głowa / tułów pochylone są w jedną ze stron
- dominacja stania na palcach
W przypadku dzieci między 10 a 12 miesiącem życia:
- utrzymujące się nieprawidłowości z wcześniejszych etapów
- chodzenie do boku tylko w jedną ze stron
- utrzymujące się chodzenie na palcach
W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym m.in.:
- ustawienie barków, łopatek, kątów talii, stawów kolanowych na różnej wysokości
- asymetrie w rozkładzie napięcia mięśniowego na plecach dziecka (m.in. zgarbiona postawa lub wystający brzuszek)
- utrzymujący się skłon głowy w prawą lub lewą stronę tułowia
- ustawienie stóp m.in. płasko-koślawe