Co może być powodem do niepokoju rodzica?

Niżej wymieniłam niektóre objawy, które mogą (ale nie muszą) świadczyć o trudnościach rozwoju sensomotorycznego dziecka. W sytuacji ich wystąpienia ważna jest konsultacja z fizjoterapeutą dziecięcym bądź lekarzem specjalistą (m.in. pediatrą, neurologiem dziecięcym czy lekarzem rehabilitacji ruchowej).

W przypadku noworodków i dzieci do 3 miesiąca życia:

  • wysokie ustawienie głowy w leżeniu na brzuchu od pierwszych tygodni życia z wyraźnie aktywną obręczą barkową
  • wzmożony niepokój dziecka, brak lub rzadko występujące momenty wyciszenia
  • częsta zmiana pozycji dziecka w czasie karmienia
  • brak fiksacji wzorku na twarzy rodzica po 6 tygodniu życia, brak wodzenia wzrokiem za przedmiotem po ukończonym 2 miesiącu życia
  • brak pojawienia się uśmiechu społecznego powyżej 2,5 miesiąca życia
  • dominacja ułożenia ciała w jedną stronę
  • dominacja ułożenia główki w jedną stronę
  • w leżeniu na brzuchu asymetria w ułożeniu kończyn górnych – znajdują się na różnej wysokości bądź różnej odległości od tułowia
  • trudności w leżeniu na brzuchu
  • zwiększone bądź obniżone napięcie mięśni tułowia
  • różnica w ilości poruszania kończyną górną i dolną między prawą a lewą stroną tułowia

W przypadku dzieci między 4 a 6 miesiącem życia:

  • asymetria w ułożeniu ciała, dominacja jednej strony w czasie zabaw, chwytania, sięgania
  • prężenie tułowia, które nie ustępuje po przytuleniu przez rodzica
  • braki ustawione wysoko, szyja skrócona
  • dłonie pozostają zaciśnięte w pięści przez znaczną część czasu
  • utrzymujące się trudności w leżeniu na brzuchu bądź z ustawieniem łokci poza linią barków leżąc na brzuchu
  • prężenie kończyn dolnych, krzyżowanie stóp lub ustawianie ich częściej w zgięciu podeszwowym
  • dotykanie dłoni i/lub stóp bez udziału wzroku
  • trudności podczas przejścia do leżenia na boku (5-6 miesiąc)
  • trudności z leżeniem na brzuchu w podporze z wyprostowanymi łokciami
  • nie występujące obroty z pleców na brzuch (6 miesiąc)

W przypadku dzieci między 7 a 9 miesiącem życia:

  • brak chęci do ruchu, zmiany pozycji, niewielkie zainteresowanie otoczeniem
  • barki ustawione są wysoko
  • w czasie siadu samodzielnego (między 8 a 9 miesiącem życia) występuje trudność w utrzymaniu pozycji, plecy są często zaokrąglone
  • w czasie siedzenia asymetryczne korzystanie tylko z jednej strony ciała – głowa / tułów pochylone są w jedną ze stron
  • dominacja stania na palcach

W przypadku dzieci między 10 a 12 miesiącem życia:

  • utrzymujące się nieprawidłowości z wcześniejszych etapów
  • chodzenie do boku tylko w jedną ze stron
  • utrzymujące się chodzenie na palcach

W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym m.in.:

  • ustawienie barków, łopatek, kątów talii, stawów kolanowych na różnej wysokości
  • asymetrie w rozkładzie napięcia mięśniowego na plecach dziecka (m.in. zgarbiona postawa lub wystający brzuszek)
  • utrzymujący się skłon głowy w prawą lub lewą stronę tułowia
  • ustawienie stóp m.in. płasko-koślawe